• V košíku nemáte žádné produkty

TIPY JAK PRACOVAT S DĚTMI PŘI POZNÁVÁNÍ BAREV, NAPŘÍKLAD, I S NAŠÍM KVÍTKEM :)

TIPY JAK PRACOVAT S DĚTMI PŘI POZNÁVÁNÍ BAREV, NAPŘÍKLAD, I S NAŠÍM KVÍTKEM :)

Než začne dítě přiřazovat barvám názvy, učí se barvy rozlišovat okem. Procvičuje se to párováním barev. Pokud nadobude dítě dostatečnou praxi v rozlišování barev okem, může začít rozlišovat intenzity barev.

Dítě se učí seřazovat barvy od nejtmavšího po nejsvětlejší odstín.

Na poznávání barev lze využít krásně tzv. Tříkrokový METODA.

Používání této metody je úžasné v tom, že prostřednictvím ní můžeme krásně zjistit zda dítě něco ovládá a skutečně rozumí tomu, co se učí nebo ne.

,Dokud jsme se setkali s touto metodou Marie Montessori, k učení barev jsme motivovali naše děti větami typu: "To je červená, to je žlutá, to je zelená ..." a za tím následovala otázka: "Jaká je to barva?" ... v naději, že budeme slyšet správnou odpověď, ale ta nepřicházela.

Dovolím si myslet, že mnohdy se téma barev uzavře doma s tím, že asi to naše dítě ještě nezajímá, že jsem si jen já myslela, že dítě projevilo zájem o učení se barev nebo že je ještě dítě malé na učení barev, nebo dokonce, že je toho na něj moc. A přitom jsme v učení barev jen nezapojili druhý stupeň metody.

1.stupeň: "To je zelená" - ukážeme na zelenou

2.stupeň: "Ukaž mi zelenou" - dítě ukáže na barvu

3.stupeň: "Jaká je to barva?" - dítě pojmenuje barvu

Důležité je dodržet zásadu, že pokud děťátko v druhé fázi neukáže barvu správně, nehodnotíme ho a nemluvíme věty typu: "Ne", "To není správné" ... vrátíme se jen ke prvnímu stupni: "Tady je zelená".

V případě, že se již dítě nemýlí, můžeme mu klást otázky typu: "Jaká je to barva?" Čímž zjišťujeme zda dokáže barvu správně pojmenovat.

Učení jde podstatně snadněji, pokud ho propojujeme s hrou a konkrétní pomůckou, kterou dítě důvěrně zná. Může jí být například náš KVÍTEK na poznáváni barev (https://www.montoy.cz/kvitek-trideni-barev). Je komplexní pomůckou, která obsahuje všechny barvy a jejich tmavý a bledý odstín. Používáním kvítku si dítě prioritně provičuje třídění barev. Jeho úkolem je přiřadit správnou barevnou kuličku do správného barevného otvoru.

POSTUPNOST PŘI PRÁCI S KVÍTKEM:

1. STUPEŇ:

V úvodu, pokud ještě dětičky nedokážou pracovat s kleštičkami a lžičkou, tak mohou kuličky přiřazovat do barevných otvorů a naopak vybírat je zpět rukou. Kromě vizuálního vnímání barev mohou takto trénovat i trojprstový úchop.

2. STUPEŇ:

Dítě má pomocí kleští kuličky nejdříve vložit ze středové misky kvítků do barevných otvorů a následně kuličky vybrat a přenést je kleštičkami zpět.

3. STUPEŇ:

Dítě vloží kuličky do barevných otvorů pomocí lžičky a kleštičkami jejich vybere zpět do středové misky kvítky.

4. STUPEŇ:

Když má dítě zvládnuté párování barev vizuálně, ne ještě verbální, tak zamícháme kuličky nesprávné a úkolem dítěte je uložit je správně.


A takto se někdy poznávají barvy u nás doma :) :) :)

Přeji vám hodně pozitivní energie a ať se vám jí podaří znásobit pozitivní naladění vašich dětiček do poznávání barev! :)

Monika - baví mě být mámou! :)